Heb je binnenkort een leuke reis in de planning staan? Bij de meeste mensen kan een reis voor behoorlijk wat stress zorgen. Een vakantie zou eigenlijk het moment moeten zijn om je lichaam en geest weer helemaal tot rust te laten komen. Doe je nu op dagelijkse basis verschillende meditatie oefeningen en wil je tijdens je vakantie ook verschillende oefeningen doen? Wij geven je in dit artikel 7 tips om te blijven mediteren op vakantie.

Nieuw op het gebied van meditatie? Dan is het verstandig om eerst een verdiepend artikel over meditatie te lezen. Dit artikel is namelijk voor de meer gevorderde beoefenaar van meditatie. Lees hier de basisprincipes van meditatie.

Tip 1: pas je routine aan op je vakantie

In het dagelijkse leven heb je waarschijnlijk een vaste dagelijkse routine om je meditatieoefeningen te doen. Wanneer je op vakantie gaat is het vaak een stuk lastiger om in deze routine te blijven en op dezelfde momenten van de dag jouw oefeningen te doen.

Je hebt vakantie en geniet hier daarom ook van. Pas jouw vakantie niet aan op je wens om te mediteren, maar pas je meditatie momenten aan op je vakantie. Geniet gewoon van alle dingen die je wilde doen op je vakantie en kijk op de moment dat je behoefte hebt aan rust of je een plekje kunt vinden om jouw oefeningen te doen. Hoe minder druk jij je maakt om je meditatie, hoe relaxter je bent en hoe minder stress je ervaart.

mediteren op vakantie stenen 2

Lees ook: Dit zijn de 5 zonnigste vakantiebestemmingen in de winter!

Tip 2: gebruik al jouw zintuigen bij je ontspanningsoefeningen

Op reis is vaak de ideale gelegenheid om te mediteren met het gebruik van al jouw zintuigen. Geniet van de geur, de kleuren en het geluid. Niet elke plek en gelegenheid is geschikt om dit te doen. Langs een drukke weg zal je al snel minder ontspanning vinden dan op het strand, in het bos of een andere fijne plek in de natuur. Zorg dat de plek een aangename plek is om al jouw zintuigen in te zetten en je volledig tot rust te laten komen.

Tip 3: gebruik geen telefoon of andere elektronische apparaten

Mensen die willen mediteren op vakantie laten zich al snel afleiden door hun telefoon. Het thuisfront wil vaak alles weten over de vakantie en wat je aan het doen bent. Een telefoon of bijvoorbeeld een computer zorgen niet alleen vaak voor extra stress, maar zorgen ook dat je minder tijd hebt voor dingen waar jij waarde aan hecht. Gebruik je telefoon of andere elektronische apparaten daarom zo min mogelijk, op deze manier kun je tijd overhouden om heerlijk te gaan mediteren.

Tip 4: zorg voor een ondersteunende zin

Ben je op een plek waar het je allemaal even te veel aan het worden is? Dan zal je net zien dat je op dat moment niet in de gelegenheid bent om een rustig plekje te zoeken om te mediteren. Het is daarom verstandig om een zin in gedachten te nemen waar je steun en rust in kunt vinden. Op het moment dat het je dan allemaal even te veel aan het worden is, neem je deze zin in gedachten en kom je onbewust toch nog helemaal tot rust.

mediteren op vakantie stenen

Tip 5: boek een speciale mindfulness vakantie.

Ben je bang dat je niet voldoende discipline hebt om op de juiste momenten aan meditatie te doen? Of heb je misschien behoefte om meer met je innerlijk bezig te zijn? Dan is een speciale mindfulness vakantie waarschijnlijk iets voor jou. Tijdens de meeste mindfulness vakanties breng je veel tijd door met mediteren, yoga en andere ontspanningsoefeningen.

Tip 6: gebruik een speciaal meditatiebankje

Veel mensen die willen mediteren op vakantie lopen tegen het probleem aan dat niet de juiste spullen beschikbaar zijn om een oefening uit te voeren. Voor deze mensen zijn er speciale meditatiebankjes te verkrijgen die speciaal ontworpen zijn om mee te reizen. De bankjes zijn kleiner dan de normale meditatiebankjes, maar zijn groot genoeg om jouw oefeningen op te kunnen doen. Naast dat de bankjes kleiner zijn, zijn de bankjes ook makkelijk in en uit te klappen.

Tip 7: sta eerder op en pak 15 minuten voor jezelf

Als je echt tijd voor jezelf wilt en graag mediteert tijdens je vakantie dan is het verstandig om je wekker eerder te zetten. Trek je voor het ontbijten even 15 minuten helemaal terug en geniet van een moment voor jezelf. In deze 15 minuten kun je al jouw gewenste meditatie oefeningen doen, zonder dat je jouw planning over de gehele dag moet aanpassen. Natuurlijk kun je de gewenste minuten helemaal aanpassen aan de gewenste tijd dat je wilt mediteren.